Samuel Lanwills Märkwärdiga Händelser |
||
Man
får hos honom märka nog många barnsliga swagheter och felsteg, men ock tillika en
ganska berömelig böjelighet, och et upriktigt winläggande, at, efter undfägna
lärdomar och förmaningar, sig bättra. Den ordning, som Tenneson utwalde, när han först började underwisa denne
artige Ängländaren, är, efter mitt tycke, okonstlad och naturlig. Den ålderstegne
mannen wille och måste först och främst, gifwa denne sin älskanswärde fosterson
förstånd och lius och kunskap, skingra dimman, och i denna ädla siälen, genom
sanningens strålar, åstadkomma en behagelig morgonrodnad. Men är icke hwar och en
menniska det närmaste föremålet för sig sielf, som den hon kan känna? Således
började den wise Ängländaren sin underwisning, wid den egna kännedomen, det är wid
den wetenskap, som är aldranödigast; men ack, beklageligen, den sällsyntaste. |
synbara
utöfning.Wakta dig fördenskul sorgfälligt, at du honom warken skadar eller ock genom
lastbara gerningar ohelgar. Häruppå
förer Tenneson sin kära Fosterson utur förgården, in i helgedomen, i detta egenteliga
säte för gudsfruktan och alla behageliga göromål, hos en Christen, nemligen hans
odödeliga siäl. Han söker, at på det tydeligaste göra för honom begripeligt, det
hans ande, denna källan til hans tankar, begär och beslut, icke har den minsta likhet
med hans egen eller någon annan kropp som helst i werlden. Dock utan at föra denna i
andarnas werld obekanta främling diupare in i metaphysikens hemligheter, lärer den wise
mannen honom straxt, hwaruti mennisko-lycksalighet består. Han gifwer honom först och
främst riktiga begrepp om de stora och ögonskenliga förmoner, hwilka den aldramildaste
Skaparen honom, såsom en medlem i andarnas samhälle, fram för alla synliga kreatur, har
meddelat. Han säger honom, at mäniskan är utsedd, til at åtniuta och styra de flesta
Skapelsens Provincier, för at utöwa sin måttelighet, wisdom, klokhet och alla öfriga
dygder, i det hon efterföljer en aldrafullkomligaste alla werldars Monark, ja ock, at
ewinnerligen åtniuta Gud sielf och Hans saligheter. Och sedan denne Christelige
Philosophen på dessa grundsatser har grundat de utwaldaste och i detta lefwer- |
|