Pendulas Paragrafer
§ 103
Ur populärmusikens digra, men ack så torftiga fatabur: "Under ytan finns det
mycket, snart är vi där att mumsas på" (Ferlin/Svenningsson).
§ 107
Pendulas korta, men ej mindre historieskrivande livstid, är förfluten, men ej
förlorad, ty dess annaler fortfar att verka, beskriva och uppleva den verklighet vi
uppfattar som nu, samt här. Dess annaler är bortom tolkning, och står som sig själva.
§ 110
Det är synd. Det är oerhört tragiskt det hela - stillsamma insikts-, och mellan
öls-paragrafen.
§ 112
Allting tryter (Göran Persson/Archimedes) - Aktuell Paragraf -
utkommer när man minst anar det.
§ 115
Vi framhäver att det vi gjorde igår, är oss idag främmande (o/s(u)?/Lowenthal).
§ 120
vilken tillägnas Albert Neinstein, negativitetsteorins unitiserande upphovsman, i hans
undran; Warum, warum sind die Banane krumm? "Bananens krökande i dess båda ändar,
har alltid fascinerat alla andra. Själv har jag alltid haft svårt att uppskatta
dubbelkröken."
§ 121
BibelTolkienSällskapet har alltid tolkningsföreträde framför(-)allt och alla.
§ 126
Evigheten är oss en ständig följeslagare.
§ 130
Den grund varpå Pendula bygga sitt Mauserleum, eller riktigare, mentala
välstånd, vilar huvudsakligen (här råder tolkningsföreträde före
"erkannerligen"). Dock vilja vi ändock framhålla de fundament på vilka våra
hörnstenar hvila, vilka äro följande:
- Musicae
- Lyricae
- Dramae
- Cine
Ur Musicae springer
våra taktiske, och uti många fall nostalgiska betydelsebärare fram.
Ur Lyricae springer
de ådror, vilka representerar medelmmarnas djupare och ännu djupare kända, och därtill
liggande känslorus.
Dramae, varur vi
hämtar mod att utstå våra egna livs tragikomiska existensers repertoire.
Cine - vår
tillvaros lubrikant tillika allas, även vårt, eländes cinematograf förkroppsligad av
Fellini - el Maestro.
|