DREAMS OF A MORPEINIST 01
Stad. Städer. Staden som metafor. Vi skapar hela tiden vår verklighet från kaos i ett ständ- igt pågående nu. Detta gäller både i vaket till- stånd och under sömnen. Våra sinnen över- sköljs av otaliga intryck, utan vår förmåga att sortera skulle vi gå under. Men: kaos kan också vara en samling möjligheter.

Livet som hypertext. Det vi kallar val och till- fälligheter förändrar vår position i åtminstone tre dimensioner. Vi bör alltid minnas kartans tre samtidiga tempus - var är jag nu, var har jag varit och vart ska jag härnäst? Det är en fråga om orienteringspunkter, precis som stad- ens arkitektur och gaturum hjälper oss att hitta hem - eller vidare.

Vilse i en förlorad värld. Närhistoria, den vi har en egen relation till genom upplevelser och erfarenheter, skiljer sig upplevelse- och kunskapsmässigt från de historiebilder som vi på andra vägar skaffar oss ett förhållnings- sätt till.

Kropp av sten. Kropp av kött. Kropp av sten och kött. Hus och Människor är av nödvänd- ighet intimt sammanlänkade och varandras avbilder.
Om bilderna De planeras att användas i filmen men har här delvis getts nya titlar och kommentarer som därmed förändrar deras innebörd.
|